Kürtaj

Rahim ağzının genişletilmesi (dilatasyon): Kürtaj öncesi vajina içine spekulum denen metal ya da plastik bir alet takılır. Spekulum vajen duvarını destekler ve rahim ağzının gözle görülebilmesine olanak tanır. Vajina içi antiseptik solüsyonlar ile temizlenir. Tenekulum adı verilen bir alet ile rahim ağzı ileri ya da geri hareket etmesin diye sabitlenir. Doktor ince kıvrılabilen metal bir aletle rahmin derinliği ve açısını belirler. Bu ölçümler kanülün rahim içine ne kadar sokulabileceği hakkında bilgi vererek işlemin güvenli bir şekilde yapılabilmesine olanak tanır.

Dilatasyon için ince pürüzsüz metal çubuk şeklinde dilatör denen alet vajinal kanal boyunca ilerletilerek rahim ağzındaki küçük açıklıklığa sokulur. Dilatör bir müddet bu şekilde tutulduktan sonra yavaşça çekilir ve daha büyük olanı ile dilatasyon işlemi tekrarlanır. Bu işlem ile rahim ağzının genişlediği görülür. Dilatasyon işlemi yaklaşık 5-10 dk sürebilir.

Lokal anestezi alan hastalarda dilatörlerin yerleştirilmesi sırasında ufak bir rahatsızlık hissi olabilir. Geçmişte dilatasyon için laminaria denen kurutulmuş deniz yosunu kullanılmakta idi. Laminaria yeşil renkli olup görünümü sigara şeklinde hazırlanmış parçalardan oluşan dilatasyon için kullanılan malzemelerdir. Laminaria rahim ağzına işlemden saatler öncesinde yerleştirilip beklenmekte idi. Laminaria sıvı ile temas etmesi sonucu dokulardan suyu alarak şişer ve rahim ağzının genişlemesi sağlar. Bu metal dilatörlere göre daha az travmatik bir işlemdir.

Histeroskopi ile kürtaj: Rahim ağzı dilate edildikten sonra histeroskop ile rahim içine girilip rahim içi kavite gözlenebilir. Histeroskop ile polip, miyom ya da rahim içi zardaki anormallikler görülebilir. Histeroskop ile birlikte kullanılan aletlerin yardımı ile polipler ya da miyomlar çıkartılabilir, örnek alınabilir ya da anormal dokular temizlenebilir.

• Doktor hafif uzun ve kaşık benzeri ağzı bulunan küret ile rahim içi zarı nazik hareketler ile kazıyarak temizler. Bu çıkarılan doku analiz için laboratuvar ve patolojiye yollanır. Kürtaj bitince aletler çıkartılır.
  • Lokal anestezi altında kürtaj yapılırken karında çekilme hissi benzeri bir durum yaşanacaktır. Eğer işlem ağrılı olursa doktorunuz ağrıları azaltmak için ağrı kesici ilaç verebilir.
  • Toplam işlem süresi 20-25 dk sürmektedir. İşlem sonrası kramp tarzında ağrılar olabilir. Bu ağrılar yaklaşık 30 dk sonra azalarak geçecektir.